Organowe improwizacje

24 kwietnia 2015

David

David Franke

28 kwietnia w Filharmonii Łódzkiej zaplanowano koncert improwizacji organowej, której będzie towarzyszyć prezentacja etiud filmowych studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Wystąpi urodzony w saksońskim Freibergu David Franke, który studiował muzykę kościelną, organową – wraz z improwizacją, w Stuttgarcie, Kopenhadze i Berlinie.

Jego nauczycielami byli m.in. Ludger Lohmann, Jürgen Essl, Bine Katrine Bryndorf, Hans Fagius, Leo van Doeselaar und Wolfgang Seifen. W 2009 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Universität der Künste Berlin jako organista-wirtuoz i improwizator. W 2008 wygrał dwa najważniejsze konkursy na organową improwizację – jako pierwszy Niemiec zdobył legendarne „Grand Prix d’Improvisation“ w międzynarodowym konkursie organowym Grand Prix de Chartres we Francji oraz nagrodę publiczności w konkursie na organową improwizację w Haarlem w Holandii. Bierze udział w festiwalach, m.in. w międzynarodowym festiwalu organowym w Bergamo we Włoszech, w międzynarodowym tygodniu organowym w Norymberdze czy w kościele św. Tomasza w Lipsku. David Franke jest także nauczycielem, studenci z różnych krajów pobierają od niego nauki na kursach improwizacji organowej w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Często prowadzi także kursy mistrzowskie, jest członkiem jury konkursów organowych.

Od 2008 roku Franke jest organistą tytularnym w kościele św. Wacława w Naumburgu (Stadtkirche St. Wenzel), gdzie znajdują się wspaniałe, zbudowane w 1746 r. przez Zachariasa Hildebrandta organy, które opiniował i na których grywał Jan Sebastian Bach, i które uznawane są za idealną realizację jego koncepcji, a także największe na świecie organy historyczne. Informacja dla melomanów, którzy wybierają się w tamte strony podczas wakacji: w ramach tegorocznego międzynarodowego lata organowego odbywać się tam będą koncerty pod hasłem „Ponadczasowe dzieła mistrzów”. Wystąpią organiści z Europy i Stanów Zjednoczonych. 28 sierpnia można będzie posłuchać improwizacji Davida Franke do filmu niemego „Tabu” Murnaua. Natomiast we wrześniu w kościele są organizowane dni Hildenbrandta.

Ale wróćmy do Łodzi, do naszej Filharmonii, w której David Franke będzie improwizował na organach już w najbliższy wtorek. I te organy są wyjątkowe – to unikalne w skali świata zestawienie instrumentu barokowego i romantycznego, którego głos publiczność po raz pierwszy usłyszała zaledwie dwa miesiące temu. Organy barokowe znajdują się po lewej stronie niszy organowej, a z naumburskimi łączy je fakt, że są oparte na założeniach środkowoniemieckich instrumentów z kręgu Jana Sebastiana Bacha właśnie. Ludger Lohmann, autor koncepcji brzmieniowej łódzkich organów filharmonicznych, opracował projekt dyspozycji brzmienia dwóch zupełnie od siebie niezależnych instrumentów: obok organów barokowych zamontowano drugi, większy instrument, wykorzystujący koncepcję niemieckich i angielskich organów dojrzałego romantyzmu. Barokowe, jak czytamy w artykule Krzysztofa Urbaniaka zamieszczonym w jubileuszowej publikacji FŁ, „wyróżniają się polerowanymi na wysoki połysk piszczałkami cynowymi. Instrument ten wyłania się niejako jak solista z tła tworzonego przez cynowe, lecz opracowane na matowo piszczałki prospektu organów symfonicznych”.

„… und wer diese Orgel gesehen und gehöret, der ist niemals ohne Bewunderung davon hinweggegangen“ („… i ten, kto kiedykolwiek widział i słyszał te organy, nie może minąć ich nie podziwiając”) – napisał w 1753 roku o naumburskim instrumencie Johann Christoph Altnickol, organista niemiecki, uczeń i zięć J.S. Bacha.
Wiele autorytetów w dziedzinie muzyki wyraziło podobną opinię o organach Filharmonii Łódzkiej. Każdy z Państwa może się osobiście przekonać, czy to prawda.

Podziel się na:
  • Drukuj
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • RSS
  • Twitter
  • Blip
  • Wykop
  • Blogger.com
  • Blogplay
  • blogmarks
  • Gwar
  • Poleć
  • Digg

Dodaj komentarz